Van de regen in de drup...

11 december 2013 - Skukuza, Zuid-Afrika

Verslag 7 december
Amper een week na thuiskomst van mijn vakantie door Zuidelijk Afrika mocht ik mijn koffer al weer inpakken om opnieuw naar Afrika te vliegen. Naar Johannesburg om precies te zijn, waar ik samen met 15 reisagenten uit Nederland en België en met mijn collega Sarah de vijfdaagse Kruger Busveld Safari van Drifters ga beleven. Hoewel ik op zie tegen de lange vlucht (ben wel even klaar met vliegen na al die uurtjes in het vliegtuig de afgelopen weken...) is het toch wel altijd weer leuk om naar Afrika te gaan en om nieuwe reisagenten te leren kennen. Ik vind het helemaal leuk dat we dit keer veel reisagenten mee hebben die nog nooit eerder in Afrika zijn geweest.
Merijn is zo lief om me naar Schiphol te brengen en ruim op tijd kom ik aan op de luchthaven. Eenmaal binnen kijk ik op de borden met vertrekinformtie om te zien bij welke balie ik moet zijn. 'London Heatrow - Cancelled', staat er tot mijn grote schrik. Ach, dan vliegen we toch met de volgende vlucht, schiet er nog door mijn hoofd. Maar ook alle volgende vluchten van British Airways naar Londen zijn geannuleerd... Dat meen je niet?!? Wanneer ik om uitleg vraag verwijst de vriendelijke dame me door naar een balie waar ze onze groep eventueel om kunnen boeken, en dus ga ik braaf in de lange rij staan. Intussen arriveren de deelnemers van de reis en heb ik contact me Sarah om haar mede te delen dat waarschijnlijk ook de vlucht van Brussel naar London geannuleerd zijn. Al vrij snel smst ze terug dat het haar gelukt is om iedereen om te boeken. Zes van hen vliegen met Lufthansa via Frankfurt, en een dame zal met South African Airways via Munchen vliegen. Ik schuif langzaam aan verder in de rij. Na bijna twee uur wachten ben ik dan eindelijk aan de beurt en leg ik de beste man achter de balie uit dat ik met 8 reisagenten naar Londen moet om de vlucht naar Johannesburg te halen. Er blijkt een technische storing binnen het luchtruim te zijn waardoor er geen vluchten naar en vanaf Londen meer gaan. Driftig zoekt hij in zijn systeem wat de andere mogelijkheden voor ons zijn. Inmiddels zit de Lufthansa vlucht al helemaal vol, en hebben we geen tijd meer om op tijd te boarden op de vluchten van South African Airways, Ethiad, Emirates, KLM of Air France. Het ziet er naar uit dat we pas de volgende dag kunnen vliegen. Maar dan blijkt dat we nog wel met Turkish Airlines via Istanbul naar Johannesburg kunnen vliegen. Mooi, dan kunnen we in ieder geval nog vandaag vertrekken!
Ik heb eerder met British Airways naar Zuid-Afrika gevlogen en het is een fijne luchtvaartmaatschappij met goede service, lekker eten en prima stoelen. Turkish Airlines is echter verkozen tot beste luchtvaartmaatschappij van Europa en dus ben ik heel benieuwd hoe dat gaat zijn! Ik moet zeggem dat het wat tegen valt.. We vliegen vanaf Amsterdam me een normaal toestel  dat voor alle Europese vluchten wordt gebruikt naar Istanbul. Krap, scheve, oncomfortabele stoelen, geen tv schermpje, maar het eten is dan wel weer oke. We hebben minder dan een uur wachttijd op Istanbul voordat we alweer moeten boarden voor de vlucht naar Johannesburg. Ook dit is een klein toestel waar je weinig beenruimte hebt, maar gelukkig zit er wel een tv schermpje in de stoel voor je. Het is een nachtvlucht van ongeveer 9.5 uur, en dus neem ik een slaappilletje en een wijntje, en hopen maar dan ik wat kan slapen ;-)

Verslag 8 december
Ik word wakker en zie dat het gelukkig al half zeven 's morgens is, ik heb dus toch aardig wat uurtjes geslapen in het vliegtuig! Om de tijd wat te doden besluit ik om een film te kijken, en het wordt uiteindelijk The Hangover 3. Voor ik weet roept de piloot om dat we de landing in gaan zetten. Na al dat gedoe met de vluchten zetten we dan eindelijk, met enige vertraging, voet op de luchthaven van Johannesburg. De Vlaamse deelnemers van de reis waren al twee uur eerder aangekomen, en we hebben heel wat tijd in te halen, dus rijden we direct richting Hazyview. Onderweg stoppen we bij het plaatsje Dullstroom, wat een klein, gezellig plaatsje blijkt te zijn volop kroegjes en eettentjes. Wij lunchen bij The Anvile Ave, terwijl we heerlijk in het zonnetje op het terras zitten. Veel tijd hebben we niet, en dus gaan we terug de truck in, en rijden we door. Tijdens de rit barst het onweer los en rijden we in de stromende regen en mist over een bergpas die normaal gezoen voor mooie panorama foto's had kunnen zorgen. Uiteindelijk komen we om 19.30 uur in het donker aan in de Drifters Hazyview Lodge. Onze gids Doctor bereid een heerlijk diner voor ons en moe en voldaan gaan we vroeg naar bed.

Verslag 9 december
We verlaten Hazyview en rijden naar de nabij gelegen toegangspoort tot het Kruger Nationaal Park, het meest bekende wildpark van Zuid-Afrika. We brengen de dag door in de Drifters truck die vanwege de hoge zitting en de grote ramen perfect uitzicht biedt. We zijn nog maar net het park binnen gereden of de eerste impala's laten zich al zien. Ik vind het altijd weer fantastisch om te zien hoe men reageert als ze tijdens hun allereerste safari dieren zien! Al snel spotten we ook twee witte neushoorns, en dat is tegenwoordig toch wel bijzonder. Helaas worden er enorm veel neushoorns gedood door stropers dus het is speciaal om ze van dichtbij in het wild te zien, het zijn prachtige beesten! He Kruger park is immens groot (groter dan bijvoorbeeld België) maar helaas is het park, in mijn ogen tenminste, erg commercieel. Je rijdt over asfalt wegen waar je niet van af mag, en omdat men er ook zelf met hun eigen auto in mag rijden is het er vaak erg druk. Als je tijdens het rijden een aantal auto's op een plek stil ziet staan, weet je dus eigenlijk al dat er een dier in de buurt is. Het zoeken naar de dieren is er dus eigenlijk niet meer bij, en dat geeft mij dan toch een beetje een Beekse Bergen gevoel. Toch blijven de olifanten en leeuwen die we zien wel weer leuk, hoewel ik er tegenwoordig niet veel foto's meer van maak.
Bij het grootste restcamp in het park, Skukuza, houden we een lunchstop en hebben we een de tijd om wat rond te neuzen in het souvenirswinkeltje.
Aan het eind van de middag rijden we door tot het restcamp Pretoriuskop, aan de Zuid-West kant van het park. Hier brengen we de nacht door in eenvoudige rondavels, ronde hutjes van steen. Het is gezellig om met zijn allen voor de truck op de klapstoeltjes te dineren, het echte Drifters gevoel!

Verslag dag 10
Naar deze dag heb ik het meeste uitgekeken, we gaan namelijk een aantal highlights van de zogenaamde Panorama Route bezoeken! De route wordt zo genoemd omdat er een aantal schitterende natuurverschijnselen aan
Iiggen, zoals de Blyse River Canyon, Bourke's Luck Potholes, de Drie Rondavels en God's Window, stuk voor stuk bieden ze geweldig uitzicht! Helaas is het weer vandaag slecht. Het is mistig en het regent, waardoor de uitzichten toch wat minder mooi zijn dan ik had gehoopt. Dus opbergen die camera'a en puur genieten van dat wat we allemaal wel met ons blote oog kunnen zien. Aan het einde van de middag rijden we richting Hoedspruit en doen we wat laatste inkopen. We hebben een jarige in ons midden en daarom haalt Doctor een heerlijke verjaardagstaart en kaarsjes voor haar. We rijden nog een klein stukje verder en komen dan bij de toegangspoort van Balule Nature Reserve, een privé concessie dat aan het Kruger Nataionaal Par grenst. Vanaf de poort is het nog ongeveer 45 minuten rijden tot aan Andy's Camp, de accommodatie waar we de komende twee nachten zullen doorbrengen, en de weg er maar toe is eigenlijk al een game drive. Al vrij snel zien we een neushoorn, maar het gros van de groep reageert iets e entousiast waardoor het arme beest verschrikt weg rent voor ons. Balule is een groot park, van ruim 35.000 hectare en in het regenseizoen (dus nu ongeveer) is de begroeiing dik wat het moeilijker maakt om de dieren te spotten.
Aangekomen bij het kamp reageren de deelnemers van de reis allemaal verast over hoe mooie en gezellig het kamp eruit ziet. Tevens heeft iedereen een ruime tent met bedden en een eigen badkamer met douche en toilet, wat toch wel even fijn is nadat we de eerste twee nachten allemaal naar buiten moesten om naar het sanitaire blok te lopen.
Doctor het een braai voor ons georganiseerd, maar omdat het erg hard regent maakt hij zelf al het eten van de braai voor ons klaar zodat wij gewoon binnen kunnen eten. We borrelen nog wat na en gaan redelijk op tijd nAar bed, want morgen vroeg vertrekken we op wandelsafari!

Verslag 11 december
De wekker gaat vroeg want om half zeven moeten we aan het ontbijt aanschuiven. Het regent pijpenstelen dus we besluiten om het programma iets om te gooien: we beginnen met een game drive, en in de middag zullen we dan de wandelsafari maken. Helaas verschuilen de beesten zich ook voor de regen en zien we weinig dieren, op wat impala's en steenbokken na. Na 2,5 uur keren we terug bij de lodge en blijkt het droog te zijn, dus we nemen geen risico en vertrekken direct op wandelsafari. Bij een wandelsafari wordt vooral op de kleine flora en fauna gelet, dus de gids verteld ons over diverse planten en bomen, en hoe die je kunnen helpen als je moet overleven in de bush. We krijgen uitgebreid te horen waar we olifantenpoep voor kunnen gebruiken en verschillende insecten passeren de revue. Na anderhalf uur houden we het voor gezien, het begint immers weer te regenen. Al met al vallen de safari's dus nog een beetje tegen. Hopelijk zal het morgen in Entabeni anders zijn!
In de midag rijden we in ongeveer twintig minuten naa de nabij gelegen Drifters Game Lodge, een lodge die we bi Live To Travel wel eens gebruiken voor mensen die een selfdrive vakantie doen door Zuid-Afrika. Ik ken het alleen van de foto's uit de brochure en op de website, dus ik ben erg benieuwd naar hoe de lodge er daadwerkelijk uit zal zien. We komen aan en worden warm ontvangen door Kim, de manager. Het is werkelijk waar een prachtige lodge, waarvan de meeste kamers inmiddels compleet gerenoveerd zijn, prachtig! Heel rustiek, mooi uitzicht en ik zie mijn klanten hier al helemaal zitten! Na de rondleiding maken we nog een laatste game drive door Balule, en dan is morgen alweer onze laatste volle dag in Zuid-Afrika, wat gaat de tijd toch snel...

1. Jan de groot:
    11 december 2013
    Wat zonde van al die regen, wel blij dat je alsnog geniet,
  2. Ellis & Jan:
    11 december 2013
    Wat een avontuur weer hé met dat gedoe met die vluchten.
    Blij dat het nu weer oké is.
    Geniet er maar van tot spoedig.
    Gr Ellis