1 maart: Demonstreren met de Russen

1 maart 2015 - Moskou, Rusland

Vandaag was onze eerste volle dag in Moskou, en wat voor een?!
Ons hotel ligt slechts 8 metro haltes van 'het centrum' en dus konden we dat makkelijk met het openbaar vervoer doen. Alle metro stations staan uiteraard in het Russisch aangegeven, terwijl ons metro plattegrond de Engelse namen toont, even puzzelen dus. Al direct komt er een vriendelijke mevrouw naar ons toe die geen Engels spreekt maar haar uiterste best doet om ons de weg te wijzen. Aan het eind van de dag hebben we het helemaal door en huppen we gemakkelijk van het ene station naar het andere!

We brengen eerst een bezoek aan het Kremlin, waar we ook de wat norsere versies van de Russische vrouw tegenkomen... Uiteindelijk staan we op het Kremlin plein en  bezoeken we onder andere de Verlossingstoren, de kathedraal van de aartsengel Michael en de Wapenkamer, prachtig en indrukwekkend allemaal!

Als we vervolgens naar de beroemde gekleurde torens van de Basilius kathedraal willen lopen, blijkt het Rode Plein ineens steeds drukker te worden.. Nieuwsgierig als we zijn, lopen we een stukje het plein op, dat inmiddels niet alleen vol staat met burgers, ook het voltallige politiekorps van Moskou lijkt te zijn uitgerukt. We hebben al snel door dat de protestmars wegens de dood van politicus Boris Nemtsov op het punt staat te beginnen. De korte route naar de Basilius kathedraal is dus afgesloten, net als de meeste andere straten. We lopen steeds verder weg van het Rode Plein en vragen op een gegeven moment maar een een jonge gast of hij ons misschien op weg kan helpen om de kathedraal of een metrostation te vinden. Hij spreekt een beetje Engels en is vast beraden om ons te helpen. Als de drie routes die hij kent ook allemaal zijn afgesloten zinkt de moed ons in de schoenen..
We nemen afscheid van de jonge man en vragen een politieagent welke straat we in moeten.. Hij glimlacht, doet het dranghek opzij en gebaart ons dat we het beste met de menigte mee kunnen lopen.

En zo staan we ineens tussen de dui-zen-den Russen die tegen Poetin aan het demonstreren zijn! We kunnen geen kant op, en dus is het de hele tocht mee lopen, over de brug heen waar Nemtsov twee dagen geleden werd vermoord, EN langs de Basilius kathedraal! Hebben we dat ding toch nog op de foto gekregen!
Het is indrukwekkend om in zo'n menigte mee te lopen. Een beetje benauwend, helemaal langs de rijen politie agenten die allemaal even serieus kijken, maar toch lijkt alles vreedzaam te zijn verlopen.

We vinden uiteindelijk een manier op uit de protesterende menigte te ontsnappen en gaan op zoek naar een metro station om terug te reizen naar ons hotel.. Helaas, de eerste twee stations zijn volledig afgesloten en een derde is zo ontzettend druk dat de politie maar mondjesmaat mensen toe laat.. We blijven doorlopen en al snel hebben we totaal geen benul meer van waar we zijn. Opnieuw probeert een vriendelijke Rus ons te helpen, al snapt hij weinig van onze metro kaart waarop de Engelse namen staan. Hij wijst ons dan ook rustig de andere kant op. Gelukkig vertrouwden we het niet helemaal en trokken we ons eigen weg.
Niet veel later vinden we een station, en al snel hebben we de juiste route te pakken.

Onderweg stoppen we nog op een metro station dat rijkelijk is versierd met allerlei beelden en maken we de nodige foto's. Het beroemde Kievskaya station hebben we niet meer gevonden, we waren al lang blij dat we ons hotel weer hebben bereikt!

Nu even een hapje eten, en dan begint morgen ons avontuur per trein!

1. Marc Jespers:
    1 maart 2015
    wat een verhaal, dat had je vast bij vertrek ook niet verwacht.